Faktor Kecemerlangan Murid
Dalam Akademik
Khalifah
Ar-Rasyidin yang keempat, Saidina Ali Abi Talib pernah menukilkan, “Ilmu
apabila diperdagangkan bertambah, sebaliknya harta apabila diperdagangkan
berkurang”. Pernyataan ini jelas menunjukkan bahawa ilmu adalah sangat
penting dalam kehidupan seharian kita terutamanya murid-murid sekolah. Kecemerlangan murid dalam akademik adalah
sangat penting kerana mereka merupakan
bakal pemimpin kita pada masa hadapan. Remaja yang cemerlang akan menyumbang
kepada pembangunan sesebuah negara. Hal
ini bertepatan dengan ungkapan “ Pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara
”. Persoalannya, apakah faktor-faktor
yang mempengaruhi kecemerlangan seseorang murid dalam akademik?
Faktor utama yang membawa kepada kecemerlangan
murid dalam akademik ialah melalui tumpuan ketika guru mengajar di bilik darjah
semasa proses pengajaran dan pembelajaran
(p&p). Sekiranya seseorang murid itu menumpukan perhatian semasa
guru mengajar di bilik darjah, sudah tentu pelajaran tersebut lebih cepat
diserap masuk ke dalam minda murid-murid. Pakar psikologi pernah mengatakan
bahawa, “lima puluh peratus kejayaan murid dalam akademik adalah melalui
tumpuan seratus peratus murid ketika proses pengajaran dan pembelajaran di
bilik darjah”. Kebanyakan murid yang berjaya dalam akademik adalah terdiri
daripada mereka yang sentiasa mengemukakan soalan kepada guru-guru sekiranya
terdapat tajuk yang tidak dapat difahami ketika guru mengajar. Selain itu,
murid-murid yang sering berjumpa dan berbincang dengan guru-guru tentang
akademik, pasti meraih kejayaan yang cemerlang. Dalam hal ini, murid-murid
perlu menghindari perasaan malu atau segan untuk bertanya apa-apa masalah
tentang akademik kepada guru mereka kerana pepatah menyatakan, malas
berkayuh perahu hanyut, segan bertanya sesat jalan. Murid-murid juga
perlu menyiapkan segala kerja rumah yang disuruh oleh guru dan menghantar
dengan segera kepada guru untuk diperiksa. Murid-murid juga
turut melibatkan diri dalam aktiviti bilik darjah secara proaktif bagi membantu mewujudkan
proses pengajaran guru yang menarik dan berkesan. Tegasnya, tumpuan murid-murid
semasa guru sedang mengajar dalam bilik darjah merupakan faktor utama
kecemerlangan murid dalam akademik.
Selain
itu, program kecemerlangan akademik yang dianjurkan oleh pihak sekolah turut
menyumbang kepada kecemerlangann murid dalam akademik. Antara program yang
diadakan ialah pelancaran Minggu Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Melalui
pelaksanaan program ini, murid-murid
dapat memupuk minat mereka dalam subjek tertentu dan seterusnya memperoleh
keputusan yang cemerlang dalam akademik. Selain program Minggu Bahasa, pihak
sekolah juga banyak mengadakan bengkel teknik menjawab soalan bagi
subjek-subjek tertentu . Dengan menghadiri bengkel menjawab soalan ,
murid-murid dapat mengetahui kelemahan mereka dalam sesuatu subjek dan
memperbaiki kelemahan tersebut serta mendedahkan murid-murid berkaitan teknik
untuk menjawab soalan peperiksaan sebenar dengan betul. Hal ini bertujuan untuk menjadikan
murid-murid supaya lebih berkeyakinan semasa menjawab soalan dalam peperiksaan
yang sebenar. Sekolah turut mengadakan kem kecemerlangan, kem motivasi dan kem
bina insan agar murid dapat membina sahsiah diri, mempunyai motivasi dan
membentuk keperibadian yang luhur. Program
Hari Anugerah Cemerlang yang diadakan pada setiap tahun juga turut memberi
motivasi kepada murid supaya belajar bersungguh-sungguh. Jelasnya,
program yang dianjurkan sekolah juga merupakan salah satu faktor
kecemerlangan murid dalam akademik.
Seterusnya,
saya akan menubuhkan kumpulan perbincangan di sekolah bagi meraih kejayaan yang
cemerlang dalam akademik. Saya akan mengajak empat atau lima orang rakan saya
untuk sama-sama berbincang tentang sesuatu tajuk atau topik pelajaran yang
kurang difahami. Selain guru, penerangan dan penjelasan daripada rakan-rakan
dalam kumpulan perbincangan berkaitan sesuatu topik amat penting untuk
meningkatkan pemahaman murid tarhadap tajuk pelajaran yang kurang difahami
semasa di kelas. Bersama rakan perbincangan juga, saya akan membuat lebih
banyak latihan terutamanya Matematik,
Fizik, Prinsip Akaun dan subjek Sains yang lain. Saya dan rakan kumpulan
perbincangan akan selalu mengunjungi perpustakaan untuk mengulang kaji pelajaran dan berbincang
dengan rakan-rakan. Kami akan menyiapkan kerja rumah dan latihan yang diberi
oleh guru bersama-sama. Kumpulan perbincangan amat penting lebih-lebih lagi
menjelang peperiksaan yang sebenar. Murid-murid yang menyertai kumpulan
perbincangan di sekolah akan lebih bersedia dan berkeyakinan ketika menghadapi
peperiksaan. Oleh itu, penyertaan murid dalam kumpulan perbincangan juga
merupakan antara faktor kejayaan murid dalam akademik.
Akhir
sekali, kecemerlangan murid dalam akademik berpunca daripada sokongan dan
dorongan daripada kedua-dua ibu bapa.
Dorongan daripada ibu bapa dapat menjadikan
seseorang murid itu rajin dan
gigih berusaha untuk mencapai kecemerlanagn.
Hal ini kerana dorongan daripada ibu bapa merupakan satu sumber
inspirasi kepada anak-anak. Anak- anak akan lebih berjaya dalam pelajaran
mahupun dalam hidup dengan adanya dorongan, motivasi, kata-kata perangsang,
restu, dan keredaan daripada ibu bapa. Ibu bapa juga boleh menjadi contoh
teladan kepada anak-anak dengan membawa anak-anak ke perpustakaan atau
menghantar anak-anak ke kelas tambahan. Anak-anak akan mencontohi ibu bapa dan
menganggap dorongan ibu bapa itu sebagai motivasi kepada diri mereka sendiri.
Bak kata peribahasa, “ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi”. Salah
satu cara ibu bapa memberi dorongan kepada anak-anak adalah dengan
memperuntukkan sejumlah wang untuk anak-anak menghadiri kelas tuisyen dan
menyediakan kemudahan untuk anak mereka belajar di rumah. Ibu bapa juga boleh
menyediakan perpustakaan mini di rumah untuk memupuk budaya membaca dalam diri
anak-anak. Dengan ini, anak-anak akan membahagiakan ibu bapa dengan kejayaan
yang dicapai oleh mereka. Tegasnya, dorongan ibu bapa amat penting untuk
anak-anak mencapai kecemerlangan dalam
akademik.
Kesimpulannya,
banyak faktor penentu kecemerlangan murid
dalam akademik. Untuk mencapai kecemerlangan dalam akademik, murid-murid perlu
memberikan tumpuan ketika pembelajaran di bilik darjah. Murid-murid juga
hendaklah menyertai program-program akademik yang dianjurkan oleh sekolah
selain menyertai kumpulan perbincangan di sekolah. Kecemerlangan murid dalam
akademik juga adalah berpunca daripada sokongan dan dorongan daripada ibu bapa.
Tegasnya, kecemerlangan seseorang murid dalam akademik bergantung pada keazaman seseorang murid itu
untuk berjaya, bak kata pepatah, usaha tangga kejayaan dan hendak seribu
daya, tidak hendak seribu dalih.
Karangan murid 5RKA 2014, SMKPBG
No comments:
Post a Comment